ارتباط مصرف زیاد نوشیدنی های قندی با رژیم غذایی ناسالم

17 سپتامبر 2015- تحقیقات جدید ارائه شده در نشست سالانه ی مطالعات اروپایی دیابت در استکهلم  نشان داد مصرف زیاد نوشابه های قندی که قبل از این ارتباط آن با افزایش خطر ابتلا به دیابت مشخص شده بود، بخشی از رژیم غذایی ناسالم است، بنابراین  زمانیکه به ارتباط این نوشیدنیها با دیابت اشاره  می شود باید به نوع رژیم غذایی فرد که احتمالاً رژیم ناسالمی است، توجه شود.

مصرف چندین نوع نوشیدنی با خطر ابتلا به دیابت مرتبط است: مصرف زیاد  قهوه و چای با کاهش  خطر و مصرف زیاد نوشیدنیهای قندی (SSB) با افزایش خطر ابتلا به  دیابت ارتباط دارد.

درمورد آبمیوه های بسته بندی شده و نوشیدنی هایی که با شیرین کننده های مصنوعی  شیرین شده اند (ASB) نتایج قطعی نیست. از آنجائیکه مصرف نوشیدنیها بخشی از رژیم غذایی و شیوه ی زندگی کنونی شده است، نویسندگان این فرضیه را مطرح  کردند که مصرف زیاد  اینگونه  نوشیدنی ها (SSB،ASB، آبمیوه، قهوه و چای) ممکن است با ویژگیهای خاصی در رژیم  غذایی همراه باشد که در نظر گرفتن آنها در هنگام بررسی ارتباط مصرف این نوشیدنیها با ابتلا به بیماری کار مشکلی است.

در این تحقیق، آنالیزها بروی بیش از25 هزار فرد غیردیابتی(60 درصد از این افراد، زنانی 45 تا 74 ساله با میانگین توده ی بدنی 25.6بودند) که به بیماری قلبی یا سرطانی مبتلا نبودند، انجام گردید. میزان مصرف نوشیدنیهای مختلف، ماکرونوترنیت ها و 24 گروه از مواد غذایی از طریق یک روش تغییر شکل یافته از ثبت رژیم غذایی شامل ثبت غذاهای مصرف شده در طی 7 روز، همراه با پاسخ به 168 سوال و 45 دقیقه  مصاحبه بررسی شد.

 دانشمندان به منظور بررسی مواد غذایی مصرفی افرادیکه  از 5 نوع مختلف از نوشیدنیها استفاده می کردند از یک شبیه سازی کامیپوتری با در نظر گرفتن سن، جنسیت، فصل، روش، نمایه ی توده ی بدنی، فعالیت بدنی دراوقات فراغت، مصرف کل انرژی، سیگار کشیدن، تحصیلات و مصرف الکل کمک گرفتند.

نویسندگان مقاله می گویند: ما مشاهده کردیم  مصرف زیاد نوشیدنیهای قندی( SSBS) بطور قابل توجهی با کاهش مصرف مواد غذایی سالم در ارتباط است. بیشترین تفاوت بین افرادیکه مقادیر زیادی نوشیدنی های SSBمصرف می کنند با افرادیکه  حداقل این نوشیدنی ها رامصرف می کردند در مصرف میوه جات، سبزیجات، ماست، غلات صبحانه، نانهای غنی از فیبر وماهی  مشاهده شد.

 آنها افزودند: درمقابل مصرف زیاد چای و آبمیوه بطور قابل توجهی با مصرف مواد غذایی  سالم  در ارتباط است و بیشترین  تفاوت  در این گروه  نیز در مصرف میوه جات، سبزیجات و ماست مشاهده  می شود.

مصرف زیاد نوشیدنیهایی که با شیرین کننده های مصنوعی شیرین شده اند(ASB)، بطور قابل توجهی با مصرف زیاد محصولات کم چرب، شیر ومارگرین کم چرب در ارتباط است، امامصرف زیاد قهوه با مصرف بیشتر گوشت و مارگرین پرچرب ومصرف کمترغلات صبحانه در ارتباط بود.

 دانشمندان نتیجه گیری نمودند از آنجائیکه  این مطالعه  مقطعی است نتیجه گیری  در مورد  رابطه ی علی  ومعلولی یا تأثیرات دقیق رژیم غذایی یا نوشیدنیها  ممکن نیست، با این حال نتایج ما نشان می دهد  که ارتباطات قبلی  در مورد  نوشیدنیهای  شیرین قندی ممکن  است  به دلیل مصرف زیاد  این نوشیدنیها یا  کاهش مصرف مواد غذایی سالم و یا ترکیب هر دو این عوامل باشد که موجب افزایش خطر ابتلا به بیماریهای مزمنی نظیر دیابت نوع 2 می شود.

منبع:www.medicalnewstoday.com/releases/299655.php